تجهیزات فردی

  • ۰
  • ۰

مزایای ایمنی در مشاغل

ماه‌ها به طول انجامد. حوادث همیشه موجب ایجاد اضطراب و ناراحتی شدید خانواده فرد قربانی می‌شود و ممکن است در زندگی خانوادگی نیز اثرات فلاکت باری داشته باشد. در این مقاله مطالبی در رابطه با ایمنی کارگران و نکات ایمنی در کارگاه‌ها ارایه می‌گردد.
 
1- ایمنی کارگران

کلیه کارگران وکارکنان کارگاه‌ها باید باتوجه به نوع کاری که انجام می‌دهند از پوشش‌های حفاظتی و ایمنی مناسب استفاده نمایند.

   لباس کارمناسب

- در اماکنی که خطر انفجار یا آتش‌سوزی وجود دارد، استفاده از لباس کارهایی که ایجاد الکتریسیته ساکن می‌کنند، اکیدا ممنوع است.

- استفاده از کمربند بر روی لباس کار و آستین دکمه‌دار ممنوع می‌باشد.

- لباس کارگران برق کار نباید هیچ جزء فلزی داشته باشد.

- لباس کار باید باتوجه به نوع کار انتخاب شود.

    کلاه، کفش و دستکش ایمنی

- کارگران و کارکنانی که در معرض سقوط اشیاء قراردارند باید از کلاه ایمنی استفاده نمایند.


- کارگرانی که با دریل، ابزار چرخنده و ماشین‌های دارای قطعات چرخنده و غلطنده، کار می‌کنند نبایستی از دستکش استفاده نمایند.

- کارگرانی که با اشیاء تیز یا عمل روی اشیاء تیز کار می‌کنند باید از دستکش‌های مناسب (مسلح به نوارهای فلزی) استفاده نمایند.

- دستکش بایستی طوری انتخاب شود که با خطرات احتمالی ناشی از کار متناسب باشد.

-  کارگرانی که فلزات داغ را حمل می‌کنند و یا عملیاتی بر روی آنها انجام می‌دهند (مانند جوشکاری، برشکاری) بایستی دستکش‌هایی از جنس پنبه نسوز یا چرم که در مقابل گرما مقاومت داشته باشند، استفاده کنند.

- کارگرانی که با اسیدها وقلیاها سروکار دارند بایستی از دستکش‌های لاستیکی نرم (طبیعی یا مصنوعی)، پلاستیکی نازک که مقاوم در برابر این مواد می‌باشند مصرف کنید
- کارگرانی که در معرض خطرات ناشی از برخورد یا سقوط اشیاء سنگین در روی پا قرار دارند برای حفاظت از انگشتان پا بایستی ازکفش‌های ایمنی با پنجه‌های فولادی استفاده نمایند.

- کارگران برق‌کار بایستی از دستکش لاستیکی که عایق برق بوده و مقاومت آن متناسب با ولتاژ برق شبکه باشد، استفاده نمایند.

- کارگرانی که با وسایل و ابزار برقی کار می‌کنند، باید هنگام کار بر روی سکوی عایق مستقر شده یا از کفش‌های عایق استفاده نمایند.

- کارگرانی که با مواد روغنی، قلیایی، اسیدی کار می‌کنند، باید ازکفش‌هایی استفاده کنند که جنس لاستیک و یا چرم قطور باشد و مقاوم در برابر مواد فوق باشد.
 

    عینک، ماسک و گوشی

- کلیه کارگرانی که کار آنها ممکن است سلامت چشم‌هایشان را به خطر بیاندازد باید از عینک حفاظتی استفاده نمایند.

- عینک‌های حفاظتی شیشه‌ای یا پلاستیکی باید دارای مقاومت کافی بوده و فاقد حباب هوا، ترک و موج باشد و بتواند حتی‌الامکان 80% نور را ازخود عبور دهد.
شغولند، بایستی از گوشی‌های مناسب استفاده نمایند.

- کارگرانی‌ که در عملیات جوشکاری و برشکاری مشغول کار هستند، بایستی از عینک‌های ایمنی مجهز به شیشه‌های رنگی (فیلتردار) جهت جذب تشعشات استفاده نمایند (استاندارد 2092-BS).


- برای کارکنانی که در ارتفاع به کار می‌پردازند و با خطر سقوط مواجه هستند استفاده از کمربندهای ایمنی و سایر حائل‌های ایمنی مناسب، ضروری است.

 -

- کلیه قطعات وضمایم کمربندهای ایمنی بایستی بطور دقیق و مرتب مورد بازدید قرار گیرد و قطعات فرسوده تعویض گردد؛ حصول اطمینان از بی‌عیب و نقص بودن کمربند الزامی است.



2- سایر نکات ایمنی در کارگاه‌ها


- در تونل‌ها و راهروها از لامپ‌های فلورسنت دوبل یا جفتی به فاصله 8 متراستفاده شود.

- در سالن‌های کارگاهی و محوطه کارگاه باید از لامپ‌های بخارسدیم ـ جیوه استفاده شود.

- میزان ‌روشنایی مناسب در تونل و راهروها و محل عبور و مرور افراد حداقل 100 لوستر و میزان روشنایی برای فعالیت‌های ساختمانی و کارگاهی مانند جوشکاری، آهنگری میباشد.

- لامپ‌ها نباید طوری نصب شوند که نور مستقیم وارد چشم کارگر شود.و باید از چشم محافظت شود



 -

  • ۹۷/۰۷/۰۵
  • javid rahmani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی