تجهیزات فردی

۲۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ضوروت استفاره از تجهیزات فردی
استفاده از لوازم حفاظت فردی  مهمترین اصل است
لیست تجهیزات ایمنی و وسایل حفاظت فردی لیست باید مورد تایید سازمان تحقیقات باشد
    دستکش ایمنی
    کلاه ایمنی
    محافظ دستگاه تنفسی
    گوشی ایمنی
    کفش ایمنی
    کفپوش عایق
    لباس کار

 لیست تجهیزات ایمنی و وسایل حفاظت فردی در مشاغل سخت:

1 ­کارگر برق کار
کلاه ایمنی ، دستکش و کفش ایمنی عایق الکتریسیته است و در صورت لزوم کمربند ایمنی ، ابزار کار با دسته های عایق الکتریسیته .

2 ­کارگر ساختمان سازی :
دستکش لاستیک ، کفش ایمنی ، کلاه ایمنی و در صورت لزوم کمربند ایمنی

3 ­کارگران  تراشکار :

عینک تراشکاری ، کفش ایمنی و در صورت لزوم سربند و مچ بند .

4 ­جوشکار و کمک جوشکار :

کلاه و کفش ایمنی ، و در صورت لزوم کمربند ایمنی .

5 ­کارگر رنگ کار یا نقاش در ساختمان

کلاه گوشی دار پلاستیکی ، دستکش پلاستیکی ، ماسک یکبار مصرف ضد گرد و غبار (ماسک کاغذی) ، چکمه پلاستیکی .


9 ­کارگر نجار :

کفش ایمنی ، دستکش چرمی ، ماسک ضد گرد و غبار ، عینک حفاظتی و در صورت لزوم گوشی حفاظتی .

10 ­کارگر مکانیک :

عینک تراشکاری ، دستکش چرمی ، کفش ایمنی

11 ­کارگر ریخته گر و قالب ریز :

کلاه ایمنی، عینک حفاظتی، دستکش، پیش بند و گتر نسوز، کفش ایمنی و ماسک بخارات مضر

­کارگر توربین بخار :

گوشی حفاظتی ، کفش تخت لاستیکی و در صورت لزوم دستکش ایمنی

13 ­کارگر آهنگر :

کفش ایمنی ، دستکش و پیش بند چرمی ، عینک تراشکاری و در صورت لزوم گوشی حفاظتی .

14 ­ کارگر حلبی ساز :

دستکش کف چرمی ، پیش بند چرمی و در صورت نیاز کفش ایمنی .

15 ­کارگر آزمایشگاه :

عینک ضد اسید ، دستکش پلاستیکی ساق بلند ، پیش بند پلاستیکی و در صورت لزوم گتر حفاظتی ، ماسک حفاظتی بخارات مضر .


  • javid rahmani
  • ۰
  • ۰

نقش کفش ها در سلامت انسان
کفش ها نقش بسیار مهمی در سلامت پاها دارد. به طور کلی، کفش باید از نوع کفش هایی باشد که استانداردهای خود را داشته باشد،  کفش ها پیش می روند تا بتوانند هرچه بیشتر بر سلامت پاها و سلامت انسان تکیه کنند.

کمپانی های موفقی هم که می توانند کفش های سالم تری بسازند، فروش بهتری دارند و سلامت انسان ها را تضمین می کنند. پاشنه برای کفش تا یک حدودی برای تمام افراد توصیه می شود.

وقتی شما کفش مناسبی داشته باشی فشار کمتری بر روی پاها و ماهیچه ها وو ستون فقرات دارد

پاشنه تا حدود دو تا سه سانتی متر اشکالی که ندارد هیچ بلکه به سلامت پاها نیز کمک می کند لی متعادل پاشنه خیلی بلند ابععث فشار روی کمر میشود
و برای سلامت مچ پاها و زانوها موثر است، البته به شرط اینکه این پاشنه ها به صورت لژدار باشد و کاملا برای پا تکیه گاه باشد. اما برخی از این کفش ها پاشنه ای بسیار بلند و در عین حال باریک دارند که به هیچ عنوان توصیه نمی شود و برای سلامت پاها بسیار مضر است.
پوشیدن شلوار های خیلی تنگ تاثیری بر سلامت و فرم پاها ندارد اما اصلا توصیه نمی شود، به خصوص در افراد مسن به دلیل اینکه ممکن است جریان خون در اندام را به خطر بیندازد و مشکل آفرین باشد.در صورت رعایت نکردن اصول ممکن است منجربه بیماری هایی مثل پا پرانتزی شوید
به چه نوع پاهایی پرانتزی می گویند؟
در حالت نرمال انسان وقتی که می ایستد، باید ساق پا و ران در یک راستا و امتداد باشد، فقط اینکه ساق پا نسبت به ران هشت درجه زاویه به طرف بیرون دارد یا بالعکس، به این صورت که فرد ایستاده وقتی دو تا زانوهای خود را به هم می چسباند، باید قوزک پاها نیز به هم بچسبد.


  • javid rahmani
  • ۱
  • ۰

چگونه یک کفش طبی مناسب بخریم؟

بسیاری از افرادی که به مشکلاتی در پای خود دارند که نمیتوانند از هر کفشی استفاده کنند ، به دنبال کفش های طبی هستند. بعضی ها هم هستند که هیچ ناراحتی در پای خود ندارند، ولی می خواهند کفش مناسبی داشته باشند تا در آینده مشکلی در پای خود نداشته باشند. لذا در انتخاب کفش طبی باید دقت لازم را داشته باشید تا از حفظ سلامت پاهایتان مطمئن شوید.کفش طبی

بیماری های مختلفی در پا وجود دارند که مشکلات ناشی از بعضی را می توان با استفاده از کفش مناسب برطرف کرد. در هر بیماری پا، ممکن است نیاز به استفاده از کفشی با خصوصیات خاص باشد که با بیماری دیگر متفاوت است، ولی خصوصیات مشترکی وجود دارند که تمام کفش های طبی باید واجد آنها باشند.


کفش طبی چیست؟
افرادی که مشکلی در پای خود داشته و به دنبال کفش طبی هستند باید بدانند که انواع مختلفی از کفش هایی که پسوند طبی هم دارند در بازار وجود دارند. صرف اینکه نام کفشی طبی است، یا از داروخانه تهیه شده و یا از فروشگاهی تهیه شده که ادعای فروش کفش طبی دارد، به معنای آن نیست که کفش مورد نظر واقعا خصوصیاتی را که میخواهیم داشته باشد، یعنی بتواند مشکل پای ما را کمتر کند.

برخی از افراد به دلیل دارا بودن مشکلاتی مانند قطع عضو در ناحیه پا یا قسمتی از پنجه و درد در ناحیه پا، دچار بدشکلی و ناهنجاری در پا هستند. این افراد مستلزم استفاده از کفش ها و کفی های مخصوص هستند.

کفی ها و کفش های طبی وظیفه اصلاح کردن انواع ناهنجاری های بدن و الگوهای غلط راه رفتن را دارند و هدف از ساخت آنها فراهم کردن شرایط مطلوب برای ایستادن و راه رفتن و دویدن است. و دفرمی پا را اصلاح میکنند و به شما سلامتی پاهایتان را بر میگردانند .


  • javid rahmani
  • ۰
  • ۰
وسایل حفاظت  انفرادی چیست؟

    لباس کار
    پیش بند صنعتی
    کلاه ایمنی
    عینک صنعتی
    حفاظ گوشها
    کمربندحفاظتی
    وسایل تنفسی
    حفاظت از دستها
    حفاظت از پاها
وسایل‌ حفاظت دستها شامل موارد زیر است:

دستکش ایمنی باید طوری‌ انتخاب‌ شوند که‌ با خطرات‌ احتمالی‌ ناشی‌ از کار متناسب‌ بوده‌ و هیچگونه‌ ناراحتی‌ برای‌ حرکت‌ انگشتان‌ ایجاد ننماید.

کارگرانی‌ که‌ با انواع‌ مختلف‌ ماشین‌های‌ مته‌، ماشین‌های‌ کله‌ زنی‌ و سایر ماشین‌ها کار می‌کنند که‌ قطعات‌ متحرک‌ آنها احتمال‌ گرفتن‌ دست‌ یا دستکش‌ را دارند نبایستی‌ از دستکش‌ استفاده‌ نمایند.

کارگرانی‌ که‌ اشیاء لب‌ تیز و برنده‌ و یا اجسام‌ خاردار یا عاج‌ داری‌ حمل‌ می‌نمایند باید از دستکش‌ ضد ضربه استفاده‌ نمایند که‌ مقاومت‌ کافی‌ داشته‌ و در صورت‌ لزوم‌ مسلح‌ به‌ سیم‌های‌ فلزی‌ باشند.
کارگرانی‌ که‌ گوشت‌ را قطعه‌ قطعه‌ می‌کنند یا استخوان‌ گوشت‌ یا ماهی‌ را در می‌آورند; باید از دستکش هایی‌ استفاده‌ کنند که‌ از زره‌ فولادی‌ ساخته‌ شده‌ باشد.

دستکش های‌ کارگرانی‎که‌ فلزات‌ داغ‌حمل‎می‌کنند باید از پنبه‎نسوز یا جنس‌ مخصوص‌ مشابه‌ دیگری‌ که‌ درمقابل‌ گرما مقاومت‌ داشته‌ و عایق‌ حرارت‌ باشند ساخته‌ شوند.
 کارگرانی‌ که‌ با برق‌ سر و کار دارند باید از دستکشهای‌ لاستیکی‌ یا جنس‌ مخصوص‌ مشابه‌ دیگری‌ که‌ عایق‌ الکتریسیته‌ بوده‌ و مقاومت‌ الکتریکی‌ آن‌ متناسب‌ با ولتاژ مربوطه‌ بنا به‌ تشخیص‌ وزارت‌ کار باشد.

کارگرانی‌ که‌ با مواد خورنده‌ از قبیل‌ اسیدها و قلیاها سر و کار دارند باید از دستکش‌های‌ ساخته‌ شده‌ از لاستیک‌ طبیعی‌ یا مصنوعی‌ یا پلاستیکی‌ نازک‌ و نرم‌ استفاده‌ نمایند. درجه‌ مقاومت‌ این‌ نوع‌ دستکشها در مقابل‌ این‌ مواد بنا به‌ تشخیص‌ وزارت‌ کار خواهند بود.

دستکش‌های‌ کارگرانی‌ که‌ با مواد سمی‌ تحریک‌ کننده‌ و یا عفونی‌ کار می‌کنند باید

الف‌ ; آنقدر بلند باشد که‌ بازوها را کاملاً بپوشاند.

ب;  کلیه‌ قسمت‌های‌ دستکشها بایددارای‌ مقاومت‌ کافی‌ درمقابل‌ مواد مذکور در بالا باشد.

ج‌ ; کوچک‌ترین‌ سوراخ‌ یا پاره‌گی‌ نداشته‌ باشد.

د ; هرگاه‌ این‌ دستکش‌ها در موقع‌ کار پاره‌ شوند باید فوراً تعویض‌ گردند.


  • javid rahmani
  • ۰
  • ۰

چرا دستکش ایمنی؟؟؟

چرا دستکش ایمنی؟؟؟

کارگران با این ذهنیت دستکشهای سفت و محکمی را خریداری میکنند که محافظ خوبی برای دستهایشان باشد ; اما اینگونه نیست و هر دستکش محکمی محافظ خوبی نخواهد بود; اگر کارکنان شما به طور مدوام از دستکش استفاده کنند باعث جلوگیری از ضررهای آتی خواهد شد ; اما در اولویت های خود این سوال را از خود بپرسید” آیا از ویژگی های یک دستکش ایمنی و راحت آگاهی دارید؟

دستکش ایمنی استاندارد را میتوانید با چند روش امتحان کنید; اگر دستکشی دارای یک قطعه بزرگ از پلاستیک در پشت دستکش باشد; این یک پوشش مناسب برای نیست ; روش دیگر این است که یک مداد را با یک دستکش بگیرید; شما باید قادر به انجام کار بدون هیچ مشکلی باشید.

مقاومت در مقابل حرارت

 ستکش ها باید استاندار باشند پس قبل از استفاده از آن ها یک سرس اززمیشاتی انجام میدهیم.

بعضی از دستکش ها دارای یک پوشش هستند که رطوبت را از بین می برند و از پارچه های مخصوصی ساخته شده اند ; که در هوای گرم دست شما را خنک و در هوای سرد دست شما را گرم نگه دارند. هر نوعی از دستکش را که انتخاب می کنید موضوع تهویه را برای راحتی کار خود در نظر بگیرید.

مقاومت در برابر ضربه

در کار فنی و فیزیکی همیشه این تهدید وجود دارد که ابزاری با دست شما برخورد کند و یا قطعه سنگینی روی انگشتانتان بیفتد; یک دستکش ایمنی ضد ضربه می تواند باعث آسیب کمتر شما شود; مقاومت ضربه به جذب شوک کمک می کند و احتمال آسیب را کاهش می دهد;پد TPR در قسمت پشت دستکش وجود دارد و این پدها کمک می کند در هنگام ضربه دست را آسیب حفظ کند.

در هیچ کدام از وسایل های صنعتی ایمنی به طور کامل رعایت نشده است. و شما ممکن است که هر روز از ابزارهای مختلفی استفاده کنید و دستان خود را در معرض خطر قرار دهید.

همان پد TPR که در برابر ضربه محافظت می کند نیز در برابر پارگی ها محافظت می کند; و اگر شما به این سطح از مقاومت نیاز دارید ما همچین دستکش ایمنی ضد ضربه ای را تولید کرده ایم; که دارای ویژگی منحصر به فرد و بسیار سبک و مقاوم در برابر سوراخ شدن است.

همیشه تمیز بمانید

دستکش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی و روغنی با انواع مختلفی از لاستیک ها ساخته می شوند; بر اساس یک قانون کلی , ضخیم کردن مواد تشکیل دهنده‌ دستکش مقاومت بالاتری در برابر مواد شیمیایی ایجاد می نماید; اما همان طور که گفتیم ضخامت زیاد نیز ممکن است کار را با مشکل روبرو کند.
اگر در جستجوی یک جفت دستکش قابل اعتماد برای محل کار هستید;ما دستکش ضد ضربه‌ای تولید کرده ایم که محافظ خوبی برای حفاظت از دست در مقابل ضربه و آسیب میباشد.

l

  • javid rahmani
  • ۰
  • ۰


اهمیت استفاده از کفش ایمنی

حفاظت و مراقبت از پای کارگران در برابر خطرات محیط کار بسیار مهم می باشد.

سقوط اشیای سنگین روی پا، خطر له شدن، قدم گذاشتن روی یک شی برنده و تیز و فرو رفتن آن در پا، ریزش مواد شیمیایی و سوختگی، برق گرفتگی، بالا رفتن حرارت پا و لیز خوردن تمامی خطراتی هستند که می توانند به پای افراد صدمه برسانند. از این جهت، تهیه و استفاده از کفش های محافظ می تواند از پای کارکنان در مقابل خطرات مراقبت کنند.

بیشتر کفش های ایمنی از چرم محکم و ضخیم ساخته شده اند و از مقاومت و محافظت بالایی برخوردار هستند.

از موادی که در تولید این نوع از کفش ها به کار می رود می توان به پلی استر، نایلون و پشم گوسفند و جانوران دیگر اشاره کرد.

هم چنین جلوگیری از فشار عضلانی، ازشما در برابر اختلالات اسکلتی و عضلانی مانند کمر درد مزمن مواظبت خواهد کرد.




  • javid rahmani
  • ۰
  • ۰

صندل های تابستانی و مشکلاتش

گرمای تابستان باعث شده برخی برای رهایی از گرمای تابستان برای خرید صندل به فروشگاه ها مراجعه می کنند. حال آن که برای رهایی از گرما سلامت پاهایتان را به خطر می اندازید. اولین مشکل پس از استفاده طولانی از این نوع کفش های تابستانی آسیب زدن جدی به تاندون هاست و آسیب های مفاصل، ساق پا و کف پا نیز از پی آن می آید. متخصصان می گویند با توجه به ساختار اکثر صندل های تابستانی، این نوع کفش ها نمی توانند قوس کف پا را خوب پوشانده و در نتیجه باعث انتقال ضربه هنگام راه رفتن به ساق پا و زانو می شوند که دردهای مزمنی را به همراه خواهد داشت. این در حالی است که هرچه زیره صندل ها نازک تر باشد آسیب های جدی تری به ساختار بدن وارد می شود که بدترین آنها کمردردهای بسیار ناراحت کننده است. با این حال و به گفته متخصصان، برخی صندل های تابستان امروزه به صورت طبی تولید شده که می تواند بهترین انتخاب برای رهایی از گرمای تابستان شما باشد.


قبل از دست به جیب شدن برای خرید صندل این نکات را رعایت کنید:

۱ ـ کفشی را انتخاب کنید که هنگام امتحان کردن آن بیشترین مطابقت را با فرم پاهایتان داشته باشد.


۲ ـ بهترین زمان خرید کفش هنگام عصر و غروب آفتاب است، چون در این زمان می توانید بهترین سایز را برای خودتان انتخاب کنید.


۳ ـ به اعداد مندرج به عنوان سایز کفش اطمینان نکنید، چون مهم ترین ملاک خودپای شماست.


۴ ـ به باز شدن سایز کفش تنگ امید نداشته باشید، چون ممکن است هرگز این اتفاق نیفتد.


۵ ـ کفش خوب باید انعطاف پذیر و سبک باشد.


۶ ـ هنگام امتحان کردن کفش هرگز پاشنه هایتان نباید داخل کفش بلغزد.


۷ ـ کفش هایی را که بیشتر از چهار سانت پاشنه دارد هرگز استفاده نکنید.


۸ ـ تفاوت میان سایز پای چپ و راست شما امری کاملا طبیعی است، بنابراین خوب به این موضوع دقت کنید.


۹ ـ کفش های لژدار مطمئن ترین کفش هاست.


۱۰ ـ هنگام انتخاب کفش به یاد داشته باشید نوک انگشت شست شما باید حداقل یک سانت با جلوی کفش فاصله داشته باشد به صورتی که بتوانید انگشت خودتان را براحتی داخل آن تکان دهید.


۱۱ ـ هنگام امتحان کردن کفش برای انتخاب حتما جوراب بپوشید.



  • javid rahmani
  • ۰
  • ۰

کفش بدون کفی؟

فواید کفی کفش

گشاد بودن کفش طبی و بازی کردن پا درون آن هم باعث ساییدگی و ایجاد اختلال در انتقال نیرو می‌شود. پس حواستان باشد فروشنده کفش بزرگ‌تر یا کوچک‌تری را به شما تحمیل نکند و قول بهبود سایز با قالب زدن یا کفی گذاشتن را به شما ندهد.


- معمولا قسمت جلویی کفش طبی مناسب باید فضای مناسب برای انگشتان پا را داشته باشد، یعنی انگشتان پای شما باید در فضایی قرار بگیرند که نه آنقدر تنگ باشد که روی هم بیفتند و فشرده شوند و نه آنقدر فضای قرار گرفتنشان در پنجه کفش گشاد و باز باشد که محافظت خوبی از آنها در برابر ضربه‌های احتمالی انجام نشود.


ضمن اینکه باید حدود یک سانتی‌متر بین نوک انگشت شست و نوک کفش طبی فضای خالی وجود داشته باشد تا فشاری به انگشت‌ها هنگام راه رفتن وارد نشود.


- رویه کفش طبی باید انعطاف‌پذیر و از جنس چرم باشد تا بتواند سرما و گرما را به خوبی به پا منتقل کند. البته در حال حاضر، جنس‌های ترکیبی مختلف و با قیمت مناسب‌تری برای رویه کفش‌های طبی طراحی شده‌اند که چنین خاصیت‌هایی هم دارند.

کفش طبی مناسب


- پنجه پهن و با ارتفاع: پنجه کفش یا Toe box از مهم ترین قسمت های آن است.

وقتی عرض یا ارتفاع پنجه کفش کم باشد بیماری های زیادی مانند انگشت چکشی، میخچه و هالوکس والگوس را ایجاد می کند.



  • javid rahmani
  • ۰
  • ۰

کودکانی که زانو های پارانتزی دارند باید تا قبل از سه سالگی در جهت اصلاح زانو هایشان اقدام شود و در این گونه موارد هم پزشک کفش های طبی روزانه و شبانه تجویز می کند که کفی طبی این کفش ها حالت شیبداری دارند که موجب می شود تا به مرور اصلاح شود و کفش های طبی شبانه هم به این صورت می باشد که طوری به پای کودک بسته می شوند که با فشار آوردن به زانو ، نیروی متناسب و مداوم برای اصلاح زانوها وارد می کند . این کفش ها در صورتی بیماری زودتر تشخیص داده شود موجب اصلاح پا می شوند ولی در غیر این صورت تاثیری نخواهد داشت .

تاندنیت آسنیل نوعی از بیماری می باشد که در اثر التهاب تاندون آنسیل و استخوان پاشنه ایجاد می شود و موجب درد پشت پاشنه می شود این افراد باید از کفش هایی که پاشنه مناسب داشته باشند استفاده کنند و کف کفش های طبی آن ها باید در محل قرار گیری پاشنه نرم باشد و قوس طولی مناسب داشته باشد .

آرتریت بیماری دیگری است که علت آن آرتروز می باشد کفش طبی مناسب این بیماران به دلیل اینکه معمولا افراد مبتلا مسن می باشد باید نرم و راحت باشد و جنس کفی آن ها الاستیک و جاذب شوک باشد .

از دیگر بیماری ها که باید از کفش طبی مناسب استفاده کنند بوتیون می باشد که نوعی برجستگی در ناحیه پا ایجاد می شود که در اثر هالوکس والگوس به وجود می آیند و برای این بیماری کفش های طبی که قوس های ملایم داشته و پاشنه ای که خیلی بلند نباشد با پنجه پهن و گشاد پیشنهاد می شود .


  • javid rahmani
  • ۰
  • ۰

پاهای دفورمیتی

برای بیمارانی که قطع عضو در ناحیه پا شده اند و پاهای دفورمیتی و نا هنجاری دارند باید از کفش طبی مناسب استفاده کرد که موجب راحتی این افراد شده و به راه رفتن آن ها کمک کند ، بنابراین کفش این افراد متفاوت از سایر کفش های طبی می باشد .

بد شکلی و دفورمیتی پا ها از جمله مشکلات دیگر پاها می باشد که بسیار اذیت کننده می باشد و در هنگام راه رفتن موجب آزار و اذیت شخص می شود و استفاده از یک کفش طبی خوب و مناسب می تواند به اصلاح و درمان آن کمک کند .

بیماران دیابتی از جمله افرادی می باشند که لازم هست از کفش های طبی مناسب استفاده کنند زیرا گاها این بیماری موجب قطع عضو افراد می شود ، از این رو لازم می باشد آن ها علاوه بر کنترل بیماری خود از پا های خود نیز با استفاده از کفش های طبی مناسب مراقبت کنند .


انتخاب کفش طبی مناسب

نوع دیگری از کفش های طبی نیز هستند که برای رفع مشکلاتی همچون صافی پا تجویز می شوند ، این کفش ها به پاها قوس مناسب می دهند و موجب راحتی فرد می شوند . استفاده از این کفش ها کف پای صاف را اصلاح نمی کند و فقط برای راحتی تجویز می شوند و این گونه افراد حتما باید زیر نظر پزشک از کفش های طبی استفاده کنند.

برخی از افراد نیز هستند که کف پاهای آن ها به دلیل مادرزادی به شکل در هم پیچیده یا پا چمبری می باشد و بیماری آن ها به گونه ای است که انگشتان پاهای آن ها به داخل می چرخد و تاندون پاهای آن ها کوتاه می باشد که اگر این مشکل در کودکان حل نشود ممکن است پس از مدتی با پشت پا ها یشان راه بروند ، بنابراین باید پس از گچ گیری و جراحی پاهای آن ها ، کفش طبی مناسبی توسط پزشک معالج تجویز شود .


  • javid rahmani